احلامنا

فى حيات كل حد فينا احلامه اللى بيتمنى يحققها بينا نحققها سوا
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 علمتني الحياه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
alamor
عضو متميز
عضو متميز
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1944
العمر : 38
الوظيفه : حاصل علي بكالريوس تربيه
تاريخ التسجيل : 07/10/2007

مُساهمةموضوع: علمتني الحياه   الأربعاء مارس 17, 2010 8:18 pm

السلام عليكمحمه الله وبركاته
انا النهارده جايب ليكم موضوع جميل اوي وبكتبه بايدي ليكم ويارب يعجبكم
الحياه دي جميله اوي وبتعلمنا حجات كل يوم وزي المثل الي بيقول الي ما علموش ابوه وامه تعلمه الايام والليلي عايز اقولكم فعلا الايام بتعلم حجات كتيره انا عن نفسي اتعلمت منها كتير ولسه بتعلم كلنا بنتعلم علي العموم يلا نبدا ونقول علمتنا االحياه ايه
علمتني الحياه ان اكون طموحا فالحياه من غير امل كالشجره من غير ثمر
علمتني الحياه ان احيا اولا واخرج من عالم الاوهام والاحزان لان الحياه لايشعر بها الا الموتي
علمتني الحياه ان اتمسك بالامل واتخلي عن اليأس ان اتحلي بالارداه ولا اتمادي في الخيال ان اهتم باولاويات ولكن لا انسي الاشياء المؤجله
علمتني الحياه ان كلمه مستحيل مجرد كلنه تؤرق احلامناوتقف عائقا في طريق تقدمنا رغم انه وهم وضغيه عقولنا الضعيفه لكن قريبا سوف تسققط هذه الكلمه من القاموس وتتحرر انفسنا من هذا القابوس



علمتني الحياه ان صديق اليوم قد يكون عدو الغد وان عدو الغد قد يصبح صديق الغد فلا صداقه تدوم ولا عداوه تدوم
علمتني الحياه ان احترم الكبير في زمن عقوق الوالدين
علمتني الحياه ان اذهب الي القلم والشعر حين يقسو علي الحياه
علمتني الحياه الا اعامل احدا بمعاملته حتي لا اكون سئه مثله
علمتني الحياه ان من تعود علي الاخذ يبقي علي ذالك طوال الحياه وان من تعود علي العطاء يعطي حتي اخر العمر
علمتني الحياه ان احب كل الناس دون تميز ولا اكره احد لان الله عز وجل يحب الكل
علمتني الحياه ان اقبل الاختلاف وارحب بلكل
علمتني الحياه ان اغفر للجميع هفواتهم لان الخالق العظيم يغفر
علمتني الحياه ان افضل ما يفعله الضعيف منا هو اللجوء لله عز وجل فهو الوحيد القادر علي ان يمنح السلام والاطمئنان لكل محتاج
علمتني الحياه ان اتعلم الكثير منها طالما اننني ما زلت علي قيد الحياه
علمتني الحياه ان اتعلم ان من يمشي ويغمض العين يقع في اول حفره ومن يطيل النظر فيما مضي يولي ظهره الي الغد وما يقدمه اليه
علمتني الحياه ان اقول لكل من كسرته الايام حاول ان تدعم نفسك بنفسك ولا تمنع نفسك من البكاء نعمه بجسدك اوئك الذين تبكيهم ولا يشعرون ولا تصدق ابدا ان من ليس له ماضي ليس له مستقبل
علمتني الحياه انني اذا اردت ان اصل الي قمه الجيل فلا القي الابالصخور الكبيره بل علي ان احزر رمالها الناعمه
علمتني الحياه ان القوه في ان تختار لا لان يتم اختيارك
علمتني الحياه مالذي علي ان فعله حياه اعز بدون زل
علمتني الحياه عندما تكون مسؤلا وتتهاون في حق الاخرين سيأتي اليوم الذي تتهاون من ياتي بعدك في حقك
علمتني الحياه ان اكون صبورا ولا افكر فيما مضي
علمتني الحياه كالذهره ريحتها بسمه الرضا بقضاء الله وزبولها الحزن والسخط علي قدره الله سبحانه
علمتني الحياه اني احب منتدي احلامنا جدا ولا يمكن ان انسي احلي احلامنا واحلي ايام عشتها ونا معاكم
علمتني الحياه ان من يحب يحب بجد ولا يمكن ان يكره
الحب الحقيقي يفضل طول السنين والايام ولا يمكن ان يتغير
وفي الاخر يارب يكون الموضوع عجبكم ونا بحبكم اوي
ياريت تردو علي موضوعي واشوفكم ديما بخير وسعاده
يلاسلاموزا
محمد ميدو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
علمتني الحياه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
احلامنا :: الاقسام العامه :: القسم العام-
انتقل الى: